سنگواره های سرگردان موزه دیرینه شناسی کرمان + عکس - انجمن‌ علمی زمین‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی
همراه با فصلنامه تتیس
آمار و اطلاعات سایت
:: بازدید امروز: 52 بار
:: بازدید دیروز: 48 بار
:: بازدید کل: 457247 بار
:: تعداد بروز رسانی: 309 عدد
:: نسخه سایت: 2.0.1
:: ایجادشده در تاریخ: 94/05/25

عضویت در تارنما

جهت دریافت جدیدترین بروزرسانی‌ها می‌توانید به جمع ما در کانال تارنما در شبکه‌ی تلگرام بپیونید لینک عضویت:https://t.me/sbu_geology

h/Files/cd4286f91e2c74d5e2031b67e2e5b837.jpg

سنگواره های سرگردان موزه دیرینه شناسی کرمان + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، محسن تجربه‌کار طی سالی‌های 82 و 83 نخستین موزه دیرینه‌شناسی کشور را در استان کرمان راه‌اندازی کرد.

آثار موجود در این موزه حکایت از میلیون‌ها سال پیش استان کرمان داشته و از وقایع بی‌شماری حکایت می‌کند که بر این منطقه از کره زمین گذشته است.

تجربه‌کار به دلیل کمبود جا، تنها بخشی از فسیل‌هایی را که طی سال‌های متمادی با استفاده از تجربه و علاقه وافر خود به این حوزه به دست آورده بود در موزه دیرینه‌شناسی کرمان به نمایش گذاشت.

اما این چیدمان اندک از تاریخ زمین‌شناسی ایران و استان کرمان هم به دلیل نامناسب بودن فضای نگهداری و بی‌مهری‌هایی که به گفته تجربه‌کار «با باور اساتید علم دیرینه‌شناسی مغایرت داشت» به تعطیلی کشیده شد.

قصه محسن تجربه‌کار و فسیل‌هایش، هفته گذشته دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و فضای مجازی را پر کرد، خبرنگار فارس در همین رابطه گفت‌وگویی تفصیلی با مدیر نخستین موزه دیرینه‌شناسی ایران انجام داد که در ادامه می‌خوانیم.

فارس: موزه دیرینه‌شناسی از چه سالی در کرمان دایر شد و دلیل تعطیل آن چه بود؟

محسن تجربه‌کار: موزه دیرینه‌شناسی کرمان که به عنوان نخستین موزه دیرینه‌شناسی ایران محسوب می‌شود، طی سال‌های 82 تا 83 دایر شد.

علت تعطیلی آن هم کشفیات جدیدی بود که با باور اساتید علم دیرینه‌شناسی مغایرت داشت.

فارس: فسیل‌ها و سنگواره‌هایی که شما مربوط به چه دوران زمین‌شناسی است و چگونه آنها را جمع‌آوری کردید؟

تجربه‌کار: از تمام دوره‌های زمین‌شناسی در موزه دیرینه‌شناسی کرمان فسیل و سنگواره‌ وجود دارد از کامبرین یعنی حدود 550 میلیون سال پیش تا عهد حاضر.

همه این فسیل‌ها را هم به صورت انفرادی و با استفاده از تجربه و علاقه‌‌ای که به این زمینه داشتم، جمع‌آوری کردم.

فارس: در رابطه با وضعیت موزه‌ای که در منطقه دشتخاک شهرستان زرند دایر کردید، توضیح دهید؟

تجربه‌کار: موزه دیرینه‌شناسی دشتخاک زرند نخستین موزه روستایی کشور است که در سال 88 به همت موزه دیرینه‌شناسی کرمان و مردم و مسؤولان روستا در یک حمام قدیمی مشهور به حمام «بانو» راه‌اندازی شد.

منطقه دشتخاک جایگاه دایناسورها در ایران است و موزه نیز مربوط به موجوداتی است که میلیون‌ها سال پیش در منطقه فعلی آن زیسته‌اند و به مرور زمان به فسیل تبدیل شده‌اند‌.

با توجه به حجم وسیع سنگواره‌ها در منطقه دشتخاک، نبود جایگاه مناسب در کرمان و همچنین کوچ مردم منطقه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، موزه دیرینه‌شناسی کرمان اقدام به راه‌اندازی موزه‌های مشابه در مناطق مختلف کشور به ویژه استان کرمان کرد.

از جمله این موارد، طرح دهکده فرهنگی توریستی «دره دایناسورها» در محدوده منطقه زرند و کوهبنان است که با توجه به فضای مناسب و جایگاه واقعی دایناسورها در ایران این طرح می‌توانست یکی از منحصر به فردترین طرح‌های ملی کشور باشد.

فارس: آیا همه امکانات موزه را از کرمان به زرند انتقال دادید و اکنون نگهداری آنها در چه وضعیتی قرار دارد؟

تجربه‌کار: خیر، همه فسیل‌ها و سنگواره‌ها را به دشتخاک انتقال ندادم، موزه زرند مربوط به آثاری است که در خود محل کشف شده است.

وضعیت نگهداری آثار موزه کرمان نگران کننده است و سنگواره‌های موجود در موزه دشتخاک نیز وضع مشابه‌ای دارند.

فارس: عکس‌هایی از فسیل‌ها در شبکه مجازی منتشر شده که در درون جعبه و سبد هستند، آیا این عکس‌ها صحت دارند؟

تجربه‌کار: بله صحت دارد، بیش از 200 هزار فسیل متعلق به دوران‌های مختلف زمین‌شناسی به دلیل کمبود جا در وضعیت بسیار بد و نگران کننده‌ای نگهداری می‌شوند.

باوجود قول‌های مساعدی که خبر آن از سوی رسانه‌ها منعکس شد، تاکنون هیچ‌گونه حمایت مالی نشده و تنها فضای بسیار کوچکی در باغ هرندی در اختیار بنده قرار گرفته است.

فارس: اوضاع و احوال موزه دیرینه‌شناسی در دشتخاک چگونه است؟

تجربه‌کار: اوضاع موزه دشتخاک کمی بهتر است، بنده آن را راه‌اندازی کردم و تحویل مسؤولان داده‌ام، اما آن جا هم به دلیل نداشتن بودجه با مشکل مواجه است.   

فارس: اکنون چه مشکلاتی دارید و تقاضا شما از مسوؤلان چیست؟

تجربه‌کار: مدتی است که میراث فرهنگی فضایی را در موزه هرندی کرمان برای موزه دیرینه‌شناسی در اختیار من قرار داده است، اما مشکل اساسی، نبود فضای مناسب برای بازدیدکنندگان است که در نتیجه درآمدی هم نداشته است.

به عنوان مثال از عید نوروز که بلیت‌فروشی موزه آغاز شده تا کنون، کل درآمد موزه زیر 500 هزار تومان بوده و این در حالی است که من باید مخارج زندگی خود و فرزندانم را از این طریق کسب کنم.

از منظر دیگر طی سال‌های گذشته نه هیچ‌گونه بیمه به بنده تعلق گرفته و نه هیچگونه امکانات رفاهی.

برای موزه دیرینه‌شناسی نیاز به فضا و امکانات لازم برای تجهیز هستم، اما فضای خاصی مد‌نظر نیست.

.................................

گزارش از: علی نجف‌پور


آیدی ما در تلگرام: @sbu_geology