آشنای با رشته ی زمین شناسی نفت - انجمن‌ علمی زمین‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی
همراه با فصلنامه تتیس
آمار و اطلاعات سایت
:: بازدید امروز: 11 بار
:: بازدید دیروز: 36 بار
:: بازدید کل: 457536 بار
:: تعداد بروز رسانی: 309 عدد
:: نسخه سایت: 2.0.1
:: ایجادشده در تاریخ: 94/05/25

عضویت در تارنما

جهت دریافت جدیدترین بروزرسانی‌ها می‌توانید به جمع ما در کانال تارنما در شبکه‌ی تلگرام بپیونید لینک عضویت:https://t.me/sbu_geology

h/Files/cd4286f91e2c74d5e2031b67e2e5b837.jpg

آشنای با رشته ی زمین شناسی نفت

 باتوجه به اینکه در آینده ای نزدیک دانشکده‌ی علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی در رشته‌ی زمین شناسی نفت دانشجو می‌پذیرد، جهت آشنایی بیشتر با این رشته این مطلب درج شده است.



نفت، زمین شناسی نفت، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهیدبهشتیزمین­‌شناسی نفت یکی از شاخه­‌های علم زمین­‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می­‌باشد که هدف آن ارائه خدمات اکتشافی به بخش بالادستی صنعت نفت می­‌باشد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این گرایش را دارند لازم است که پیش زمینه خوبی در زمینه علوم کامپیوتر، ریاضیات، تجزیه و تحلیل داده­‌های اکتشافی و زبان انگلیسی داشته باشند.

گرایش نفت به نوبه خود به سه زیرشاخه تخصصی‌­تر تقسیم بندی می­‌شود که عبارتند از پتروفیزیک، ژئوشیمی آلی و ژئوفیزیک مخزن. دانشجویان با گذراندن پایان نامه خود در هر یک از سه زمینه می­‌توانند به عنوان متخصص در آن زمینه شناخته شوند.


در گرایش پتروفیزیک به ارزیابی و تفسیر خواص فیزیکی سنگ‌های مخزن شامل تخلخل، تراوایی، حجم شیل، فشار مویینگی، شعاع گلوگاه‌های تخلخل، درصد اشباع شدگی سیالات مخزن، مرزهای تماسی، زون‌های تولیدی خالص و ناخالص، مدلسازی استاتیک مخزن، تعیین حدود برش با استفاده از ارزیابی و تفسیر لاگ‌های چاه­پیمایی معمولی، نمودارهای چاه­پیمایی ویژه، نمودارهای تصویری چاه، داده­‌های مغزه معمولی و ویژه، تست­ چاه و از این قبیل پرداخته می­‌شود.
نفت، زمین شناسی نفت، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهیدبهشتی

در گرایش ژئوشیمی آلی به توصیف ژئوشیمیایی و منشا لایه‌­های تولیدی نفت با استفاده از ارزیابی و تحلیل داده­‌های ایزوتوپی منشا یا مخزن، داده­‌های حاصل از پیرولیز راک-اول مانند شاخص هیدروژن، شاخص اکسیژن، شاخص تولید و زایش نفت، محتوای کل کربن آلی، داده­‌های گازکروماتوگرافی، اسپکترومتر جرمی-گاز گروماتوگرافی، داده­‌های حاصل از تقطیر سوکسله (Soxhelet) پرداخته می­‌شود.


در گرایش ژئوفیزیک مخزن با استفاده از تعبیر و تفسیر داده‌­های دوبعدی، سه بعدی و چهاربعدی لرزه­ای، داده­‌های زمین مغناطیسی، گرانی سنجی و الکتریکی به توصیف خواص مخزنی مخازن هیدروکربنی پرداخته می­‌شود.

بازار کار رشته‌ی زمین‌‌شناسی نفت:


دانشجویانی که در این رشته تربیت می­‌شوند قادرند در ادرات زمین­‌شناسی، پتروفیزیک و ژئوفیزیک شرکت­‌‌های نفتی مختلف مشغول به کار شوند. شرکت­‌های مختلف نفتی بزرگ کشور عبارتند از: شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت ملی نفت مناطق نفت­‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت خزر و ده‌­ها شرکت نیمه دولتی و خصوصی دیگر.



آیدی ما در تلگرام: @sbu_geology